Heel wat architectenbureaus vertrouwen vandaag op een combinatie van tools om hun administratie op te volgen. Deze variëren van fysieke documenten over spreadsheets tot ERP-oplossingen. Toch is er veel ruimte voor verbetering, want de integratie tussen die systemen blijft vaak moeilijk. “Met Pluriell bieden we hierop een antwoord door de volledige administratieve workflow van architectenbureaus en studiebureaus in één app te integreren”, vertelt salesdirector en vennoot Glenn Viaene.
In 2020 kwam Pluriell, opgericht door het duo Nicolas Renquin en Renaud Croix, op de Waalse markt. De administratiesoftware is ontwikkeld op maat van architecten- en studiebureaus, en biedt een totaaloplossing voor het eenvoudig beheren en analyseren van projecten en voor de administratie van je kantoor. Sinds vorig jaar richt Pluriell zich ook op de Vlaamse markt en het bedrijf heeft de ambitie om op termijn internationaal door te breken.
Salesdirector en vennoot Glenn Viaene: “Toen we onze oplossing in Brussel en Wallonië lanceerden, hadden heel wat architectenbureaus geen digitale aanpak voor hun projectbeheer en administratie. Intussen hebben we al een 150-tal Waalse klanten en dat aantal neemt verder toe. Bij het betreden van de Vlaamse markt was het verhaal iets anders. Veel Vlaamse bureaus gebruiken verschillende tools, inclusief ERP-systemen, maar worstelen met de integratie tussen die omgevingen. Daar maken we met Pluriell het verschil, want alle functionaliteit zit in één tool vervat, van de verschillende projectfases tot specifieke betalingsplannen. De app is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels.”
Met functionaliteiten als projectbeheer, planning, tijdsregistratie, facturatie en werfverslag is Pluriell volledig afgestemd op de noden van architecten. De software laat eveneens integratie met verschillende boekhoudsystemen toe en ondersteunt e-invoicing door zijn koppeling met Peppol. “In ons systeem volg je een project van begin tot einde op, zonder bijkomende spreadsheets of documenten ter ondersteuning. Bovendien is de app niet alleen via je browser toegankelijk, maar ook via je smartphone of tablet. De online en mobiele versies vullen elkaar aan. Waar je werfverslagen of facturen eerder via de computer opmaakt, is de mobiele app handig om je tijdsregistratie bij te houden of een opmerking toe te voegen aan een verslag”, aldus Glenn.
In Pluriell zijn drie gebruikersprofielen beschikbaar: beheerder, manager en medewerker. Het profiel bepaalt tot welke modules iemand toegang heeft. “De maandelijkse kostprijs hangt samen met het profiel. Voor een beheerder betaal je dus meer dan voor een medewerker. In de kostprijs van de tool zitten de continue support en updates vervat.”
Doordat alle projectinformatie in Pluriell beschikbaar is, worden nacalculatie en projectanalyse een stuk makkelijker. Glenn: “Zo kan je nagaan hoeveel tijd je gemiddeld spendeert aan een bepaalde fase of een type opdracht. Of aan hoeveel wedstrijden versus effectieve projecten je deelneemt. Per project heb je een handig overzicht van het budget, de kosten, de gepresteerde uren en de facturatie.
Je weet dus onmiddellijk hoe efficiënt een project was. Omdat de app is ontstaan vanuit de input van architecten, beantwoordt onze oplossing ook aan hun noden. Nieuwe functionaliteiten worden trouwens ontwikkeld op basis van de feedback van onze klanten, met wie we een nauwe band hebben.”
Gebruik je als architectenbureau al jarenlang een specifieke methodiek, dan kan omschakelen naar een softwarepakket je mogelijk afschrikken. “De stap naar digitalisering en meer efficiëntie hoeft evenwel niet omslachtig te zijn”, gaat Glenn verder. “Elke implementatie start met een of meerdere werksessies waarbij we in kaart brengen hoe een kantoor vandaag functioneert en hoe het morgen Pluriell wil inzetten. Daarin bepalen we welke data beschikbaar zijn en geïntegreerd moeten worden, wat de impact op bestaande processen is, … Een goede data-import is cruciaal voor een vlotte implementatie en het verdere gebruik van de app. Daarnaast begeleiden we onze klanten tijdens de implementatie en bij de opstart van Pluriell. Ons customer success team staat in voor de opvolging van klanten. Ons online trainingsplatform helpt klanten ook bij de onboarding van medewerkers. Hierdoor geraken nieuwe gebruikers snel vertrouwd met de manier van werken in de app.”
Verder onderscheidt de app zich door zijn gebruiksvriendelijke en intuïtieve interface. “Pluriell heeft een sterke visuele identiteit en gebruiksfilosofie. Onze klanten waarderen dat. In de tool passen we bepaalde elementen aan zodat die matchen met de identiteit van het architectenbureau. Zo wordt de lay-out van de facturen bijvoorbeeld volledig gepersonaliseerd.”
Pluriell is niet alleen een doordachte oplossing om je administratie te stroomlijnen binnen je architectenbureau en een rendabel kantoor uit te bouwen, de app is een interessante troef om nieuwe medewerkers aan te trekken. Glenn: “Een vlotte en efficiënte administratie binnen je bureau betekent dat je architecten zich meer kunnen toeleggen op het creatieve aspect van hun job. Geen onbelangrijke factor om talent gemotiveerd te houden.“