In de groene rand rond Brussel transformeerde interieurarchitectuurbureau Più studio een jarenvijftig landhuis tot een karaktervolle woning met ruimte om te verzamelen. Niet alleen design en objecten, maar vooral ook familiemomenten om te koesteren. De interieurarchitectuur werd tot in detail gecureerd en uitgepuurd, de ruimtes werden gebalanceerd op de grens tussen privacy en verbinding, doorzichten werden gecreëerd en de link met buiten werd gelegd of hersteld. Het maakt van deze villa een plek met een boeiend verhaal op het kruispunt van heden en verleden.
Nadat ze vele jaren als expats in Azië verbleven, kon een Belgisch gezin met drie jongvolwassen kinderen weer thuiskomen in een residentiële buurt vlak bij het vijverpark van Tervuren in de groene rand rond Brussel. De grandeur van de jarenvijftigvilla met knipoog naar Britse en Franse landhuizen resoneerde met de koloniale stijl van woningen die het gezin in het buitenland had bewoond en zorgde zo in eigen land voor een blijvende herinnering aan hun jaren in het buitenland. Ook de tuin kaapte een plekje weg in het hart van de nieuwe bewoners. ‘Taman Hijau’ noemen ze hun villa liefkozend, wat Maleisich is voor ‘groene tuin’.
Più studio tekende voor de renovatie van het Brusselse landhuis. Ook in dit project is de kenmerkende aanpak van interieurarchitect Filip Tack zichtbaar aanwezig. Zo startte Tack met de revisie van het grondplan en installeerde hij een duidelijke organisatie van de ruimtelijke indeling. De route van de zon door de woning en de leefgewoontes van de bewoners speelden daarbij een bepalende rol. De villa werd op een zachte, respectvolle en haast chirurgische manier gestript en heropgebouwd. Zo werd de veelheid aan kamers behouden, omdat ze aan iedereen een eigen plek in huis geven. Vandaag zijn ze nog steeds stuk voor stuk afsluitbaar, maar maken ze tegelijk connectie met andere ruimtes en brengen ze heerlijke zichtassen tot leven. Het zorgt voor een boeiende wandeling doorheen de woning.
Aangezien een centrale plek om samen te komen ontbrak, werd de woning uitgebreid met een nieuwbouw keukenvolume. Die strakke, houten aanvulling sluit mooi aan op de bakstenen jarenvijftigwoning met natuurstenen sokkel en maakt als kers op de taart een weidse connectie met de tuin. Nog een fijn detail: net als in de keuken, kregen ook andere ruimtes in het landhuis extra zitgelegenheden toegedeeld. Het biedt gezinsleden de mogelijkheid om op verschillende plekken in huis een intieme zone te creëren en zorgt in elke ruimte voor de combinatie van verschillende functies, zoals koken, eten of lezen. Nieuwe toevoegingen in de keuken zijn het doorgedreven eikenhouten maatwerk en de authentieke terracottavloer. Spot ook het kleine doorkijkraampje tussen de legplanken dat uitgeeft op de wuivende wilgentakken. De boogvormige kast/Wunderkammer is dan weer een subtiele knipoog naar de gelijkvormige entree. Het is duidelijk: niets is toeval in deze doordacht gerenoveerde familiewoning.
Het portfolio van Filip Tack wordt niet aaneengeschakeld door projecten in een herkenbare signatuurstijl. Nadat hij de essentie heeft gevangen in een uitgekiende plattegrond, analyseert de Belgische interieurarchitect immers de stijl, wensen en gewoontes van de bewoners en vertaalt ze naar een uniek, persoonlijk project. In dit geval werkte Tack nauw samen met de vrouw des huizes. Haar energieke persoonlijkheid en liefde voor doorleefde, tactiele meubels worden weerspiegeld in de contrasterende materiaalkeuzes en de uitgesproken selectie van meubels en kunst. Zo werd in de hall een Platner-tafel gecombineerd met een Midcentury Gino Sarfatti pendel, Afrikaans wandtextiel aan de muur en een zitbank uit Indonesië. Deze konden uiteraard ook niet ontbreken: de CHLL-eenzit en de SRVM-bijzettafel van Più objects, de objectenlijn die Filip Tack eerder dit jaar tijdens de meubelbeurs in Milaan lanceerde. Kortom: het werd een boeiende kruisbestuiving tussen bouwvrouw en interieurarchitect, waarbij de reeds aanwezige verzameling van vintage en decoratieve spullen verder werd aangevuld met de gepaste zielenroerende objecten. Zo spot je bijvoorbeeld de hanglamp Signal C1 van Edward Barber et Jay Osgerby in de keuken, de salontafel Plana van Charlotte Perriand in de zitkamer, de FLOS Snoopy tafellamp door Achille & Pier Giacomo Castiglioni op een lage vintagekast en de Jeanneret stoelen in de eetkamer. Dat, en nog veel meer, in deze samenkomst van iconen, unieke vondsten en fijne decoratie. Welkom in deze bijzondere woning met persoonlijkheid.