Kennis, innovatie en beleving onder één dak
Op 19 en 20 november vormt de evenementenhal in Gorinchem opnieuw het decor voor Future Lighting, het vakevenement voor de Nederlandse verlichtingssector. Tijdens deze vierde editie komen fabrikanten, ontwerpers, installateurs en architecten samen voor twee dagen van innovatie, inspiratie en kennisdeling. Volgens Marketing Event Manager Yanick Uittenbogaard en accountmanager Tim Bosch staat deze editie in het teken van verdieping, nieuwe partnerships en meer beleving voor bezoekers.
Bosch ziet dat Future Lighting een goede naam heeft gekregen. “We merken dat A-merken uit de NLA (Nederlandse Licht Associatie) zich blijven aansluiten. Het segment designverlichting is nog ondervertegenwoordigd, maar we hopen die partijen ook aan te trekken, dit is immers hét platform voor verlichting in Nederland.” De beursvloer is vrijwel volgeboekt; er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Een breed scala aan exposanten, waaronder grote namen als Zumtobel en Trilux, en brancheverenigingen zijn aanwezig.
De beursvloer wordt doorkruist door drie overzichtelijke gangpaden, met aan weerszijden standhouders die gemiddeld groter uitpakken dan voorgaande jaren. Uittenbogaard: “Grotere stands geven ruimte om innovaties goed te tonen. Dat wordt door exposanten en bezoekers als meerwaarde ervaren.” Ook zijn enkele ‘gemiste’ spelers van vorig jaar, zoals Norton en Velo Lighting, nu wel van de partij.
Beleving krijgt dit jaar meer nadruk. Zo zijn er twee thematische foodfestivals, rond Voeding en Gezondheid en Licht en Omgeving, beide actuele thema’s in de sector. Hier wordt de bezoekers een gratis lunch aangeboden, mede mogelijk gemaakt door sponsoring.
Er is bijzondere aandacht voor kunst en interactie. In samenwerking met Nual Space presenteren jonge ontwerpers een installatie met spiegel en projector, bedoeld om mensen op een speelse manier met elkaar in contact te brengen. Ook keert de Tunnel of Light terug, hiervoor werkt Team Ignight van TU Eindhoven samen met Zumtobel. “Zij vertellen een verhaal over licht, met geluid en emotie, toewerkend naar een climax”, zegt Uittenbogaard.
Ook jong talent krijgt een podium. In de Lighting Studio kunnen start-ups en jonge lichtontwerpers tegen verlaagd tarief hun ideeën presenteren. De nadruk ligt hier op innovatieve, slimme en creatieve toepassingen. Hiervoor zijn aanmeldingen nog welkom!
Naast het expositieprogramma groeit het inhoudelijke deel van Future Lighting. Bosch: “Het expogedeelte is belangrijk, maar kennisdeling net zo.” Op de Science Stage wordt op dag één de keynote verzorgd door hoogleraar Yvonne de Kort (TU Eindhoven) over de invloed van licht op mentale gezondheid en de rol van daglicht. Andere sprekers zijn Martijn Vyncke (Bureau Bouwtechniek) over daglichttoepassingen in stedelijke gebieden, en Paula Acuña Roncancio over nieuwe benaderingen van verlichting in kunst en erfgoed.
Branchevereniging NLA verzorgt zes sessies over onder meer smart lighting en duurzaamheid. Op de Innovation Stage, in een kleinere zaal, geven partners oplossingsgerichte presentaties. Het is een succesvol element van de vorige editie dat dit jaar op de tweede beursdag herhaald wordt.
De Innovation Awards keren terug voor hun tweede editie, met een juryprijs voor het meest innovatieve product en een publieksprijs waarvoor bezoekers ter plekke kunnen stemmen. Het is nog niet te laat om hiervoor innovaties in te sturen.
Future Lighting wil compact blijven, ook met het oog op kwaliteit. Bosch benadrukt dat groei niet ten koste mag gaan van de exclusieve uitstraling. “We willen bedrijven samenbrengen die echt kwaliteit toevoegen. Importeurs zijn makkelijk te vinden, maar we verliezen de focus op inhoud niet uit het oog.”