In deze aflevering gaat host Patrick Retour in gesprek met Frederik Desmet, zaakvoerder van icoon.be architecten uit Brasschaat. Frederik vertelt hoe zijn eerste stappen in de architectuurwereld verliepen, hoe hij van renovatieprojecten doorgroeide naar spraakmakende nieuwbouw, en waarom hij zijn bureau bewust de naam icoon gaf. Met passie voor detail, een sterke persoonlijke signatuur en oog voor duurzaamheid en esthetiek, tilt hij elk project op tot een herkenbaar baken – een icoon – in het landschap.
Laat je inspireren door dit openhartige gesprek over vakmanschap, creativiteit en de zoektocht naar tijdloze architectuur.
[00:04] Hallo, dag iedereen. Mijn naam is Patrick Retour en ik ben jullie host en moderator van dienst. Wij laten architectuur spreken en onze gast hier vandaag aan de tafel, die laat vooral zijn architectuur tot de verbeelding spreken.
[00:17] Welkom bij een nieuwe aflevering van Archicom de podcast. In het magazine Archicom verzorg ik de rubriek Architect en project, een artikelreeks. En nu is er dan ook Architect en project als podcast. Een simultaan gebeuren in samenwerking met de Lauwers Media Groep.
[00:33] In het nummer 3, jaargang 2025, brengen wij een portret van architect Frederik de Smet. Vandaar dat hij vandaag ook onze gast is hier in de praatstoel. Van harte welkom Frederik, alles oké?
[00:49] Jawel, alles gaat heel goed.
[00:51] Ik ga graag eventjes naar het verleden, het jaar 2004 Frederik. Dan liep jij stage bij niemand minder dan Jo Crepin. Weilen Jo Crepin moet ik zeggen. Een legendarische Belgische architect en ook een
[01:04] een emabele man, want ik had ooit het geluk hem te mogen interviewen. Daar is het zaadje geplant en vandaag pluk je daar de vruchten van. Vertel eens over die stageperiode bij Jo Crepin. Ja,
[01:16] dat was voor mij redelijk bijzonder. Ik had nog geen enkele werkervaring en dan kom je daar als architect stagiair toe in een bureau met wel 70 andere architecten. Ik denk dat dat toenmalig het grootste bureau van
[01:31] Valaanderen was. En er wordt een opdracht aan jou toevertrouwd waarin je moet een bepaald project, dat een wedstrijd had, gewoon verder uitwerken om dan richting omgevingsvergunningsaanvraag te gaan.
[01:47] Dus je krijgt meteen verantwoordelijkheid, je moest niet de hele tijd kopie’s maken?
[01:50] Nee, klopt. Er zijn bepaalde meer ervaren architecten die dan een beetje het roer in handen houden om te zien dat het alles wel
[02:01] verloopt zoals het moet verlopen maar het werk zelf gebeurt daar grotendeels voor de door de stagiairs nu hij dat dat ook zijn zijn nadelen uiteraard ik was pas afgestudeerd, een heel gemotiveerd jong mannetje nog.
[02:18] Ik krijg dat project voor mijn neus geschoteld. Ik zie die plannen en ik denk, ja, dit moet beter kunnen.
[02:24] Oké, oké.
[02:26] Dus in tegenstelling tot wat dat opdracht eigenlijk was, begon ik eigenlijk heel het project te herwerken. Schitterend. En Jo Crepin, dat was een heel druk bezet persoon die dat tot de late uurtjes eigenlijk huiswerk maakte.
[02:43] En dat kreeg vorm in een dikke kraft, waar hij dan de opdrachten of het werk van de verschillende architecten die daar gedurende de dag dingen hadden gedaan,
[02:56] aan hem werd voorgeschoteld. En dan ging hij dat verbeteren, zoals een schoolmeester. En ik weet nog, toen ik daar kwam met mijn plannen, eigenlijk de vervolgafspraak die ik daardoor kreeg met Jo,
[03:13] dat heeft mij een beetje doen beseffen van misschien wil ik dit voor mezelf niet als ik later bezig ben. Omdat hij heel frank zei van ja, eigenlijk bij dit soort projecten boeit de
[03:29] binnenkant, het plan boeit me eigenlijk niet meer en het gaat me meer over de buitenkant, over de uitstraling
[03:34] van het project. Nu in die tijd was je ook al wel het eigen project in de weer. Ik weet dat je een aantal projecten had en er was er eentje van dat heel veel media aandacht heeft gekregen en op die
[03:48] manier heb je jezelf meteen op de kaart kunnen zetten. En wat ook wel typisch was toen, dat waren renovaties terwijl je nu toch gekend bent vooral voor nieuwbouw maar er waren
[04:00] renovaties en wat was dat dan mee aan de hand met die renovaties er was iets specifieks aan
[04:05] het allereerste project dat ik heb gedaan was eigenlijk de renovatie van een spaarsupermarkt en die moest om omgetoverd tot een
[04:25] grote zwemvijver en het gastenverblijf daar kreeg dan vorm in een jacht die daar in die vijver werd gelegd maar doordat dat mijn eerste project was was ik niet schuw van van nieuwe
[04:39] dingen uit te proberen want alles was toch nieuw voor mij dus ik had eigenlijk nergens echt praktijkervaring opgedaan. Dus ja, ik heb dan bijvoorbeeld redelijk grote schuifwanden eigenlijk gemaakt, waar dat die draaijacht eigenlijk van de straat door moest passeren om tot in die vijver te geraken. Betonnen meubels en een keukeneiland van een negental meter lang in beton
[05:05] dat opgehangen wordt aan de bestaande structuur. En dan ook eigenlijk een beetje een voorbeeld van hetgeen dat ik tegenwoordig veel doe is een lavabo element waarbij het lavabo zelf ontbreekt en het water ergens verdwijnt in een
[05:20] afvoer. Het was wel zo dus dat waren renovaties maar ze gaven echt de indruk dat het nieuwbouw
[05:25] was. Ja klopt ja ik heb toen ook mijn eerste eigenlijk meer richting nieuwbouw opdracht gekregen het was wel degelijk een renovatie was door dat eerste project die spaar
[05:37] supermarkt hebben we eigenlijk een open deur dag gedaan dat was met mijn huis mijn architect in de tent en daar kwam een persoon naar mij toe en die zei van ja jij wordt mijn architect hij had zelf nog geen woning op dat moment maar was op zoek voor iets te kopen hij heeft dan ook
[05:54] mijn raad gevraagd en bij de aankoop ja was het eigenlijk vooral de structuur van het gebouw die daar interessant was. Het gebouw zelf had esthetisch weinig voordelen, waardoor ik het beeld compleet opnieuw had ontworpen eigenlijk,
[06:09] zodat het eruit zag als een nieuwbouwvilla. En daardoor ben ik eigenlijk van de renovatiemarkt een beetje in de nieuwbouwmarkt groot, waar ik momenteel eigenlijk bijna hoofdzakelijk aan werk.
[06:22] En uiteindelijk heb je dan een eenmans architectenbureau kunnen uitbouwen met veel succes. Nu ik kan me voorstellen, zo’n eenmanszaak, dat heeft ook wel voordelen. Wat zijn de voordelen om met één aanspreekpunt te maken te hebben voor de klant en dat jij persoonlijk alles opvolgt van A tot Z?
[06:41] Ik vind dat een enorm voordeel. Dat is zowel een voordeel voor de klant als voor de architect zelf, denk ik. Omdat je zelf alles in handen houdt en je bent verantwoordelijk voor alle fouten die je zelf maakt. Je hoeft niemand aan het werk te houden en je bent van alles op de hoogte.
[06:56] Dus je kunt project volledig van A tot Z volgen. Waarbij het niet alleen gaat over ruwbouw en ontwerp van het gebouw, maar ook ontwerp van het interieur en maatwerk kasten en zelf. Het
[07:10] gaat zelfs zo ver dat er een bepaalde vertrouwensband ontstaat tussen mij en de klant. En die durven mij eigenlijk op het einde zelf te vragen welke kleur kussens moeten er in de zetel komen en dat soort dingen.
[07:25] Omdat zij ook helemaal mee zijn in het verhaal. En ze willen ook dat het blijft kloppen, dat het geen aantwoord is. Inderdaad.
[07:31] Nu, het beroep van architect is deze dagen wel complex. Het blijft niet bij het tekenen, ontwerpen. Ook alles uitwerken van A tot Z. En je moet ook een heel team aansturen. Dus ja, je moet ook een beetje focus houden op de samenwerking.
[07:47] Je kan het niet alleen. Dus ja, hoe verzamel jij dan een team rondom jou?
[07:51] Ja, dat zijn dus geen personen die dan bij mij in dienst zijn of zo, maar dat zijn voornamelijk aannemers waar ik in het verleden heel positieve ervaringen mee heb gehad. En die komen dan terug bij de nieuwe projecten. En doordat ik nogal zwart-wit denk en ook gewoon zeg hoe dat
[08:08] het is op moment zelf, beseffen zij na een aantal projecten ook zeker een beetje wat mijn visie is en moeten er bepaalde vragen zelf niet meer gesteld worden. Zij weten gewoon hoe ik het wil hebben en
[08:22] daarom maakt de communicatie veel vlotter en dat neemt inderdaad een heel groot deel van de last van mijn schouders, waardoor ik gemiddeld 20 à 30 projecten simultaan kan doen.
[08:38] Jij verheft, als ik het zo mag zeggen, bouwkunst tot een kunstvorm. Je bent echt een architect met een artistiek karakter. Frederik, jij werkt eigenlijk niet onder je eigen naam. Dan kom ik tot…
[08:53] Al jouw projecten geven mij de indruk, het is een icoon in het landschap. En ik kies bewust dat woord icoon, want dat brengt mij bij de naam, de noemer, waar jij onder werkt. Vertel eens.
[09:09] Ik heb die naam uiteraard bewust gekozen. En dat is een beetje gegroeid uit hoe ik kijk naar architectuur. En dat is een beetje atypisch denk ik. Ik werk het liefst met ooglappen op,
[09:26] dat ik niet beïnvloed wordt door wat de andere architecten doen. Ik probeer gewoon voor mezelf te bepalen wat is er mooi en daarvoor te gaan. Dat heeft in mijn studententijd wel wat nadelen
[09:38] gehad, omdat ik toen ook niet echt wist wat er mooi was. Maar uiteindelijk denk ik dat dat wel een voordeel is geworden, waardoor dat inderdaad er een bepaalde signatuur in mijn ontwerpen zit en ze een beetje in het oog springen in het landschap. En daardoor werk je dus nu onder
[09:53] de naam icoon.be architecten. Frederik de Smet is het signatuur dan. Ik stel voor dat we dan nu een viertal projecten eens eventjes onder de loep nemen om de luisteraar wegwijs te maken in jouw
[10:07] manier van werken en ook om een beeld te schetsen van hoe alles eruit ziet bij jou, van A tot Z, verzorgd tot in de puntjes. En dan denk ik in eerste instantie aan een woning waar je hebt gekozen voor een spiegelend gevelmateriaal.
[10:21] De privacy is 100% veilig binnen, je hebt daar een geweldig uitzicht op de weilanden. En dat spiegelend effect van die gevel natuurlijk, dat is meteen een blikvanger. Hoe is dat project tot stand gekomen?
[10:36] Ja, dat is eigenlijk een zonovreemde woning waarbij de opdrachtgever ook al
[10:42] ervaring had in het bouwen. Dat was zijn derde woning denk ik, met als opdracht maak mij nu eens een keer een vakantiewoning. Ja, klopt.
[10:52] Nu, die vraag van vakantiewoning, dat heeft eigenlijk een beetje het ontwerp bepaald, waarbij we de leefruimte en een heel breed panoramisch raam richting de tuin hebben gegeven waar dat een groot terras achter ligt met een zwembad heel
[11:09] dicht tegen de woning en dan in de woning zelf is er een achterdeur met toegang tot een soort inpander poolhouse met sauna en dergelijke en die persoon die die die is daar eigenlijk verhuisd op het moment dat corona heel actief was. Dus die was echt op
[11:29] vakantie in zijn eigen woning. Wat mij ook veel plezier doet, je werkt daar met verhardingen en ook die oprit waar je gras de kans geeft. Waardoor je toch het effect hebt dat het water kan passeren
[11:42] en we moeten toch zorgen voor mens en milieu deze dagen en dat heb je daar dan toch ook weer goed in verwerkt? Het zijn eigenlijk betonnen grasdallen die op een atypische manier
[11:56] een beetje zijn geplaatst door ze 45 graden te draaien ten opzichte van de standaard methode dat die geplaatst wordt. En dat beton dat komt eigenlijk ook terug in de woning zelf die ook
[12:07] volledig in beton is uitgevoerd. En laten ze dan op die manier het water enigszins passeren of
[12:12] wordt het opgevangen? Nee het water wordt daar niet opgevangen, dat is een waterdoorlatende verharding.
[12:18] Schitterend. Heb jij nog op andere manieren aandacht voor het milieu in wat je doet
[12:23] deze dagen? Ja, absoluut. Het is niet alleen de normgeving die op zich al relatief streng is in België, die dat een beetje stuurt, maar ook de klanten. Bijvoorbeeld de klant van dit project,
[12:36] die wou een geothermische warmtepomp, wat dat wil zeggen dat er warmte ontrokken wordt van diep in de grond. En op het moment dat ze dat komen plaatsen, dan doen ze een aantal boringen van 80 of 100 meter diep.
[12:50] En die persoon zei, oké, boort dan een extra gat nog en dan gaan we daar ook ons drinkwater van die diepte oppompen. En voor de rest, die warmtepomp wordt aangestuurd door een hele reeks zonnepanelen.
[13:04] In dit geval zijn dat er 51. Die wordt aangestuurd door een hele reeks zonnepanelen. In dit geval zijn dat er 51. Waardoor hij zijn zwembad eigenlijk nauw genoeg heel het jaar lang warm kan houden. En mocht het een keer binnen te warm worden, dan kan hij ook zijn airco-toestellen daardoor aansturen.
[13:18] Prachtig. En zo kom je dan tot een ecologisch lage voetafdruk. En een project in harmonie. Een harmonie van groen en beton proficiat nog een tweede project waar we in gedachten langs lopen dat is eigenlijk een hele minimalistisch gebouw en toch verzinkt het in de natuur het het is toch
[13:43] een project dat ondanks de strakke lijnvoering zich verzoend met omgeving als je binnen bent het ware buiten ja hoe is dat gegaan hadden om de acht gevers die die spenderen eigenlijk redelijk
[14:01] veel tijd in spanje dus het daar is het uit even ook wel een beetje belangrijker dan in belgië en ze wouden dat gevoel ook hier in belgië hebben we hebben onder andere gedaan door warme materialen
[14:16] van zoals ze bruiksteen die daar in spanje vaak voorkomt. Letterlijk daar in groeven in Spanje te gaan kiezen en dan te transporteren naar België. En andere zaken die dat buitendevend beïnvloeden is een groot terras, een overdekt
[14:34] terras dat daar is toegepast en panoramische ramen ook weer die naar de achtertuin en de zijtuin van dit project een blik toelaten. En de raamkaders die zijn volledig in de grond en in het plafond en de wanden verzonken.
[14:50] Waardoor er eigenlijk geen of weinig grensvormen tussen binnen en buiten. Alles loopt eigenlijk door. En ook de materialen lopen op die manier door. We hebben het garagevolume volledig met hout afgewerkt, omdat dat een warme toets had.
[15:05] Maar dat loopt zelfs door, die houten afwerking, in de vestiaarkast binnen en in het tv-meubel.
[15:11] Het is wonen in België met een Zuiderse knipoog, elke dag vakantie. En als je dan zo’n esthetische bril op hebt, dan vraag ik mij ook af, denk je ook wel eens aan het gebruiksgemak? Het moet ook onderhoudsvriendelijk zijn, want de mensen willen genieten van het leven,
[15:26] zo min mogelijk zorgen hebben, dagelijks. Dus de keuze van de materialen, hou je dat ook in het achterhoofd, dat dat ook een beetje praktisch moet zijn? Zet je ook wel eens een praktische bril op?
[15:37] Dat gebeurt zelden, maar dat wil niet zeggen dat het ene niet het gevolg kan zijn van het andere. Het zijn meestal redelijk open ruimtes waar ik naartoe werk,
[15:50] waardoor er ook weinig hoekjes en kantjes zijn in verband met onderhoud. En een stofzuiger.
[15:56] Stofzuigt gemakkelijk toch?
[15:58] Absoluut. Bij het project waar we het net over hadden, daar er een centraal stofzuigsysteem geïntegreerd. Dat is iets, in mijn hoofd, van de jaren tachtig ofzo. Maar blijkbaar nog wel actueel en heel nuttig.
[16:13] Oké, oké. Het is ook zo, vermoed ik, dat ze voor het gazon misschien een robot hebben. Dat zou wel eens kunnen.
[16:19] Ja, dat is zeker het geval. Ik was er twee dagen geleden nog en ik heb nog nooit gras gezien dat zo vol staat. Dus ik denk heel veel
[16:29] mesten en een robot maaier. Dat helpt. Ik denk ook wel, je kiest voor duurzame materialen in de zin van dat ze lang meegaan, maar in die zin laten ze zich ook toch dikwijls makkelijk onderhouden omdat ze
[16:41] namelijk duurzaam zijn in alle betekenissen. Ja, absoluut. Ik geef de opdrachtgevers ook altijd de raad van als ze toch voor een crepigevel zouden kiezen, van daar een bepaalde waterafstotende laag op te laten
[16:53] aanbrengen en dan komt het er eigenlijk op neer dat ze drie keer per jaar met een tuinslang gewoon van op de grond de gevel moeten nat spuiten zodat het vuil dat ze er tegen is toch blijven hangen,
[17:04] dat het kan afspoelen via die waterafstotende laag. Welke materialen passeren hier de revue binnen en buiten dan? We hebben hier voornamelijk die breuksteen vanuit Spanje. Hout en
[17:16] gevelbekleding. Buiten is er een bijtje gepolierd beton toegepast en binnen wordt er een beetje doorgetrokken weliswaar in een ander materiaal, in parket, maar met dezelfde
[17:30] tint, waardoor dat wel een eenheid vormt. Ook weer
[17:33] dit tweede project. Een project met een tijdloze uitstraling. Als derde adres gaan we op bezoek bij Tom en Kathleen. Dat was toch ook wel weer een uitdaging, want zij wilden als bouwprogramma dat je alles zou organiseren op de gelijkvloerse verdieping.
[17:53] Woonruimte, slaapkamers, badkamers. Terwijl we toch ook weer met een zonevreemde woning zitten. Ja, vertel.
[18:01] De grote uitdaging was voornamelijk het volume van duizend kubieke meter waar de woning binnen moest blijven. Dat is inclusief de overdekte terrassen en dubbele carport. En dat komt eigenlijk
[18:14] neer op een binnenruimte van ongeveer 250 vierkante meter. Dat is geen kleine ruimte, maar om een open gevoel te creëren hebben we er toch voor gekozen van
[18:26] letterlijk geen muren te zetten, zodat je van de voordeur eigenlijk kunt doorwandelen naar de living, naar de dressing, slaapkamer, badkamer en je komt geen enkele muur tegen.
[18:36] En dan kom je zo achteraan in een oase van een tuin. Daar kun je genieten, winter en zomer, van een microklimaat. En je hebt daar dan ook een 11 meter grote glaspartij die je kan openschuiven, waardoor je de zon en de seizoenen binnenhaalt.
[18:51] Ja, we hebben daar door een redelijk zware stalen balk in het dak in te werken en een overspanning van inderdaad 11 meter kunnen realiseren zonder dat daar kolommen of iets onder staan en de ruimte eronder is
[19:05] opgevuld met drie glazen schuifwanden die kunnen volledig open geschoven worden en die schuif je eigenlijk in een soort pocket in die naastgelegen gevel waardoor dat interieur de eettafel bijvoorbeeld
[19:17] meer de functie gaat krijgen van een eettafel bij een overdekt terras op dat moment. Die openheid, dat zwembad, dan denk
[19:25] ik bij mezelf, dit zal misschien toch wel een energieverslinder zijn deze woning of heb je daar
[19:31] toch ook wel oplossingen voor bedacht? Op zich is de woning zeer goed geïsoleerd maar voor het zwembad wordt er bijvoorbeeld gewerkt met een warmtepomp die aangesloten is op in dit geval 36 zonnepanelen waardoor dat hij ook gewoon de gratis elektriciteit die je zelf opwekt
[19:49] kan benut worden om het zwembad warm te houden. Oké mooi. Jij spreekt hier bij dit project over
[19:55] een dualiteit, dat moet je eventjes verduidelijken. De dualiteit die maakt eigenlijk dat het zo mooi
[20:02] is en dat het zo geslaagd is uiteindelijk. Ja dat heeft eigenlijk zijn oorsprong in regelgeving die ondertussen al vervallen is. Maar vroeger werd er opgelegd dat zonnevreemde woningen in agrarisch gebied een bepaald landelijk karakter krijgen.
[20:20] Dus eigenlijk refereert dat dan naar het type boerderij. En dan is de architectuur die ik breng niet toepasbaar. Gelukkig is die regelgeving veranderd en zijn ze daar veel soepeler in geworden.aar om toch een beetje de woning te entoopsen omgeving werd die strakke zwarte l-vormige blok die dan we gebouwd hebben voorzien van jouw hoogglans aluminium coating
[20:49] panelen waardoor dat ze de omgeving reflecteert en ze de rook deel van gaat uitmaken oké en het
[20:57] werkt dan ook op die manier een beetje verzachtend, waardoor het toch wat integreert in de omgeving. Maar ik denk wel, als mensen de straat in rijden, dat ze niet naast dit huis kunnen kijken. En dat niemand ooit moet zoeken waar ze op bezoek moeten gaan als ze zijn uitgenodigd.
[21:12] Want het is een huis dat wel in het oog springt in die straat, vermoed ik.
[21:16] Ja, klopt. Het is zelfs zo dat wanneer ik een fotoshoot ergens doe, dan geef ik de fotograaf alleen de straatnaam. En dan denk ik van ja, hij gaat het wel vinden.
[21:28] Zo is het, zo is het.
[21:29] Die mensen zijn ook zo’n beetje dol op sportwagens. Ik denk dat ze wel eens graag uitrijden. Dat is voor hen ook een beetje het vakantiegevoel. En ze hebben jou gevraagd, denk ik, om die sportwagens een mooi plekje te geven. Hoezo?
[21:42] Ze hebben eigenlijk een collectie Porsche’s.
[21:45] Oké.
[21:46] En er waren er een aantal bijzondere bij. Eentje daarvan is in een soort glazen juwelenkistje in de tuin geplaatst naast het zwembad, waardoor ze vanuit de leefruimte daar eigenlijk altijd een zicht op hebben. Op een gegeven moment, in het begin, stond er ook een van de Porsche’s gewoon in de zitruimte, omdat we nog aan het wachten waren op een salon.
[22:08] Er waren twee salons in die woning en eentje was er nog niet. Dus dat was dan even de opvulling van de ruimte. Maar ze hebben bijvoorbeeld ook een ondergrondse parkeergarage met dan een autolift om de wagens
[22:22] daar te krijgen.
[22:23] Ze chaisen wel eens graag door het leven op volle snelheid, maar thuis komen ze echt
[22:29] tot rust.
[22:31] De vierde woning die we virtueel bezoeken, Frederik, daar heb je werkelijk het onderste uit de kast gehaald omtrent jouw dada. Namelijk het laten vervagen van binnen en buiten ja dat is een
[22:47] woning waar de bouwzone 30 meter breed was en het is in ja in Brasschaat in heel bosrijke omgeving gelegen en ik wou eigenlijk een soort sculptuur maken waarbij dat de brane grond weg
[23:02] valt en je alleen de verdieping zie je en heb ik gedaan door de begaande grond volledig in glas uit te voeren. De natuur die achter de woning ligt, zie je dan ook gewoon in voorgevel aan beeld,
[23:15] doordat die volledig transparant wordt en wegvalt. En de verdieping is in een witte sierbepleistering aangebracht. En dat is een bepaalde sculptuur geworden die lijkt te zweven boven de begaande grond.
[23:29] Je laat ook de materialen zo wat doorlopen van binnen naar buiten, daardoor krijg je een optimale blending van huis en tuin. Openheid en verbondenheid worden eigenlijk op de spits gedreven.
[23:41] Ja, in dit project in het bijzonder wordt daar een soort tuinwand, noem ik het altijd, aangebracht. Dat is een wand van 26 meter lang die de bezoeker begroet van het inkompad en dan door de leefruimte letterlijk passeert
[23:58] om dan uiteindelijk achteraan het perceel bij het zwembad te eindigen.
[24:04] Knap ook hoe je dan via de vieden het licht binnentrekt en dat het licht binnen mag zegevieren, de ruimte mag veroveren met als positief effect natuurlijk op de bewoners.
[24:16] Je wordt er optimistisch van, je gaat blij gezind door het leven in die woning.
[24:20] Ja, ik probeer dat wel altijd te doen, dat er heel veel met natuurlijk licht gewerkt wordt. Persoonlijk vind ik dat iets heel moeilijk om in te schatten wat het effect daar juist van is of gaat zijn. Ik ben altijd heel blij verwonderd als ik achteraf
[24:36] dan bij het eindresultaat langskom om te zien hoe dat licht en schaduwwerking op de wanden en Het spreekt eigenlijk, speelt. Heb je ook hier weer energievriendelijke ingrepen toegepast?
[24:50] Ja, het is een beetje hetzelfde verhaal. Ook warmtepomp en een heel racem zonnepaneel. Ik geloof dat ook richting 50, ik denk ergens bovenaan in de 40 zonnepanelen.
[25:03] Waar het dak van deze woning zich uitstekend verleent, omdat het 30 meter breed is. Dus dat ligt eigenlijk vol.
[25:10] Je toont hier ook dat je heel veel talent hebt, je bent niet enkel architect maar ook binnenhuisarchitect en daarnaast ben je ook meubelontwerper. Er is ook meubeldesign van jou te bewonderen, de keuken, de lavabo’s,
[25:24] is dat ook nog zo’n passie van jou dan? Ik ben eigenlijk maniakaal bezig of ik
[25:32] vind het heel leuk om controle te houden over hoe een project eruit ziet en daar hoort het binnen het interieur hoort daar zeker bij en een van die dingen die ik bij mijn eerste ontwerp heb ontdekt namelijk zo’n lavaboom
[25:49] nooit of zelden echt een lavaboom hebben maar moet voornamelijk een plek zijn waar het water wordt opgevangen en afgevoerd naar een verjeleringssysteem. Dat pas ik eigenlijk nu heel vaak toe.
[26:03] En dat is eigenlijk een soort signatuur geworden van de projecten die ik doe, waarbij dat een heel strak volume is en het water gewoon verdwijnt.
[26:13] Daardoor krijg je dus een spankracht die wordt volgehouden tot in de kleinste details. En dat maakt het tot dat je zo mooi alles klopt. En ik weet zeker dat de bewoners hier ook weer heel tevreden zijn met het resultaat. Frederik, willen we het nog eventjes hebben over jouw studietijd,
[26:29] toen je in Antwerpen zat en voor architectuur ging, je wou architect worden. Misschien al eventjes geleden, 2004 of iets daarvoor zelfs. Maar ik veronderstel toch wel dat je daar al een kleine
[26:41] vorming hebt gehad en daar is toch al Frederik de Smet opgestaan, die dan nadien is uitgegroeid tot een architect-artist, zo mag ik jou wel noemen.
[26:53] Ja, eventjes terug in de tijd nog.
[26:57] Ja, voor mij was het eigenlijk een evidente en geen evidente keuze om architectuur te gaan studeren. Ik was heel creatief bezig, maar ik had geen flauw bedoel van wat dat eigenlijk mooi of als mooi wordt aanvaard in architectuur.
[27:12] Ik had daar, net als nu, mijn oogkleppen op. Ik denk dat ik nog nooit een architectuurmagazine had vastgenomen. Ik kwam wel van een semi- brutalistische woning waar ik ben opgegroeid. Dus dat is op zich, denk ik, wel een voordeel, omdat er ook heel weinig
[27:27] deuren waren. Dus alles was daar ook open. Maar dat had wel als gevolg dat tijdens mijn studietijd, dat ik in het begin echt moest leren om te ontdekken wat er als mooi aanvaard werd
[27:39] door de docenten. En dat is eigenlijk jou geg gegroeid en heeft een beetje mijn typische stijl veroorzaakt.
[27:48] Ja, je bent echt een architect die ontwerpt wars van modetrends, je laat je zo min mogelijk beïnvloeden. Je mag ook je eigen ding doen, je hebt ook klanten die jou 100% vertrouwen, die jou carte blanche geven. Besef je eigenlijk wel dat dat een enorme luxe is,
[28:01] jij mag eigenlijk maken wat je zelf mooi vindt, je maakt het als het ware voor jezelf dat is inderdaad de ingesteldheid waarmee
[28:09] dat ik kan het werk ik ben dan altijd wel jaloers op het einde dat het niet voor mezelf was en dat ik het moet afgeven je hebt dan ook wel alles uit de kast gehaald hè ja dat is waar nu soms vinden
[28:23] de klanten ik denk dat meeste klanten dat eigenlijk appreciëren maar het is zoals ik zei ik ben redelijk zwart-wit dus ik ga ook redelijk broed zijn om ze duidelijk te maken van ja, laat dat gewoon even aan mij en vertrouw erop dat het goed komt. Zijn het soms toch geen hoogoplopende
[28:39] ruzies of zijn er soms meningsverschillen en gaat het dan hard tegen hard aan toe?
[28:43] Zelden, maar dat gebeurt wel. En achteraf is dat allemaal wel bijgelegd. Worden klanten dan ook een beetje vrienden? Absoluut, elke klant, ik denk bijna elke klant ik denk bijna elk klant waar ik mee heb samengewerkt dat is eigenlijk een vriend
[29:00] geworden omdat ook een intense samenwerking is geweest van minstens twee jaar en ik bemoei mij zoals ik zeg met mijn dagelijks leven eigenlijk hoe dat zij gaan leven in hun woning dat wordt ja meestal als in dank afgenomen en ik ben overal achteraf welkom op barbecues of trouwfeesten en dergelijke.
[29:24] Je bent dan wel een eigenzinnige artiest, maar ik neem aan dat elk project toch begint met een ideeënuitwisseling. Hoe gaat dat in de praktijk in zijn werk als je in contact komt
[29:33] met nieuwe klanten? Een eerste gesprek is eigenlijk vrijblijvend en daarbij ga ik aftoetsen wat dat de klant juist wenst, zowel esthetisch naar materialen als functioneel welke ruimtes moeten daar allemaal in zijn in de woning uit
[29:50] voor mij uiteraard belangrijk om te weten wat als zij juist willen dat hun woning heeft en dan ga ik aan de slag en maak ik een voorontwerp maar heel vaak mijn visie is eigenlijk dat dat
[30:03] voorontwerp meer een tool is om te werken richting het definitief ontwerp of de woning die dat de klant echt wilt omdat we voor die ja z zolang er geen ontwerp is,
[30:14] hebben we niks om over te praten. We kunnen zeggen, we willen drie slaapkamers, maar bepaalde gevoeligheden van de klant worden niet altijd vermeld, zoals hoe ga je bijvoorbeeld
[30:26] van de nachthal naar de dressing, naar de slaapkamer en de badkamer, hoe verhouden die zich ten opzichte van elkaar. Dat is veel makkelijker eens dat er een ontwerp op tafel ligt.
[30:37] In elk geval altijd grote tevredenheid bij eenieder. Het is ook wel zo, valt mij op, jij maakt weinig, tamtam, jij moet het echt hebben van mond-aan-mond reclame. En je moet eens die anekdote vertellen wat de meeste mensen doen,
[30:51] welke zoektocht zij ondernemen om uiteindelijk jou te ontdekken en dan aan het werk te zetten.
[30:57] Ja, ik hoor eigenlijk regelmatig verhalen van opdrachtgevers die recent hun woning hebben betrokken. Dat er heel vaak mensen gewoon stoppen, foto’s nemen, doorrijden.
[31:11] Maar soms bellen ze aan en het gaat zelfs zover dat bepaalde opdrachtgevers al regelmatig een brief in hun briefbus krijgen. Een handgeschreven brief, waarin er eigenlijk wordt gevraagd wie de architect is van de woning. en ja de reden dat ze dat op die manier wel moeten doen is omdat ik nergens op de werve zelf reclame maak ik heb nog nooit ergens een bordje gangen met icoon architecten
[31:35] of zo dus die prijzen zijn redelijk anoniem en dat is een bewuste keuze om eigenlijk een soort filter te zijn en het kaf van het koren te scheiden en iemand die daar echt een mooie woning vindt en
[31:49] interesse heeft jou die moet een beetje moeite doen om dan te achterhalen wie dat heeft getroffen.
[31:54] Dat is een mooie anekdote om mij af te sluiten. Zo, dat was het dan weer voor deze keer. Met Archicom de podcast brengen wij altijd een noemenswaardige architect onder de aandacht. Die zetten we in de picture. En vandaag was dat niet anders. We brengen
[32:07] verhalen uit de praktijk, we inspireren, we onthouden vooral ook de persoonlijke getuigenis van onze gast. En dat was vandaag Frederik de Smet uit Brasschaat die opereert onder de naam icoon.be-architecten. Bedankt om tot hier te komen Frederik, naar onze studio’s teweerd
[32:23] Nederland. Ik zie je graag binnenkort retour voor een nieuwe aflevering van Archicom de podcast lieve luisteraars. Bedankt om bij ons te zijn, groetjes en tot gauw. Daag.