Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

#1 – Architect Frank Gruwez over landelijk wonen 2.0

Frank Gruwez is de architect van wat je zou kunnen omschrijven als de landelijk wonen 2.0 stijl. Ontwerpen en bouwen volgens de klassieke  regels van de kunst, maar met beide voeten op de hedendaagse grond. Authentiek met een moderne toets. In het artikel ‘Architect en Project’ in het magazine Archicomm, editie 2, jaargang 2025,  en de bijhorende simultane ‘Archicomm – dè Podcast’, in samenwerking met de Louwers mediagroep, zet woonjournalist, woontuinboekenauteur en moderator/tv-presentator Patrick Retour het architectenbureau van Frank Gruwez op een piëdestal.   

Transcript

Patrick

[00:04] Hallo iedereen, van harte welkom bij een aflevering van Archicom, de podcast in samenwerking met de Louwers Mediagroep. Mijn naam is Patrick Retour, je kan mij kennen van mijn woontuinboeken en mijn vele reportages op tv-zenders.

[00:19] Ook ben ik vandaag dus jullie host en moderator. Van harte welkom, aangename kennismaking. Voor het magazine Archicom verzorg ik de rubriek Architect en project. En daar stel ik steeds een architect in de kijker. Deze keer is dat niemand minder dan Frank Gruwee in nummer 2, jaargang 2025.

[00:37] De artikelreeks is nu ook gekoppeld aan een podcast en vandaar dat we hier vandaag in de studio’s de Weerd Nederland ook mogen verwelkomen. Niemand minder dan architect Frank Gruwee. Frank, een harte welkom. Alles goed met jou, hoop ik?

Frank Gruwez

[00:50] Ja, super.

Patrick

[00:52] Je bent vooral gekend voor jouw landelijke bouwprojecten waarbij je van A tot Z alles tot in de puntjes verzorgd. Wat is er zo typisch voor die landelijke bouwstijl, waar jong en oud al heel lang en tot op vandaag van houden?

[01:05] Wat is er zo typisch aan?

Frank Gruwez

[01:07] De landelijke bouwstijl integreert zich goed in een landelijk landschap, houdt rekening met traditie en cultuur, heeft ook klassieke aspecten die teruggrijpen naar de oude architectuur van Grieken en Romeinen zelfs, waarin de verhoudingen, de gouden sneden, belangrijk zijn,

[01:27] waarin de aslijnen belangrijk zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan een raam op het gelijkvloer en een opening daarboven die perfect in de aslijn ligt van elkaar. Een dakkapelle in het dak, netjes op de aslijn.

[01:40] Het vertaalt zich ook in het interieur. Waar je binnenkomt in een hal, je hebt een dubbele stalen deur die toegang heeft tot de woonruimte, maar meteen ook zicht heeft in dezelfde as op de tuin.

[01:54] Dat zijn een aantal aspecten die belangrijk zijn. Je hebt ook ornamenten in het exterieur die geen taboe meer zijn ten opzichte van minimalistische architectuur. Ik denk dat bij een kroonlijst met versprengend metzenwerk,

[02:09] waardoor de goud zich op een zeker afstand bevindt van het gevelvlak, wat een beschermende factor is ook. Kan ook een oversteek zijn met eiken en kepers. Je hebt ook aflopen die eindigen in een gietijzer een onderstuk waardoor dat die beschermd zijn

[02:28] tegen kruiwagens of tegen werken die uitgevoerd worden in de tuin. Ik denk in elk geval altijd

Patrick

[02:33] aan authentieke bouwmaterialen als ik denk aan die landelijke bouwstijl en daarbij gepaard natuurlijk vakmanschap meesterschap en de manier van verwerken maakt toch ook wel het verschil volgens de regels van de kunst?

Frank Gruwez

[02:45] Ja, landelijke architectuur veronderstelt bij mij toepassing van recuperatiematerialen. Recuperatie hevelsteen, recuperatie boomse pan, recuperatie bourgondische tegelpan.

[03:00] Ook toepassing van riet, wat een natuurlijk materiaal is.

Patrick

[03:03] Zeker weten, de kroon op het werk.

Frank Gruwez

[03:05] Natuurlijke materialen zijn ook veel duurzamer, gaan langer mee, blijven langer mooi, krijgen een zekere patine. Dat ten opzichte van bijvoorbeeld een betonnen pan, die verweert die potjes krijgt waar het mos zich in vastzet.

Patrick

[03:20] Het wordt mooier met de jaren als het ware.

Frank Gruwez

[03:22] Ja, hebben ook al een kwaliteit bewezen, want recuperatiematerialen blijven degelijk in hun toepassing.

Patrick

[03:30] Wat me wel opvalt, bij jou waait er wel een nieuwe wind. Je kan spreken van authentiek met een moderne toets. Ik zou het zelfs durven noemen, landelijk wonen 2.0. Jij weet strak en klassiek te combineren, verklaar je nader.

Frank Gruwez

[03:45] Klopt, en het interieur zorgen we voor een onderhoudsvriendelijk interieur, zonder veel franje, maar met toepassing van natuurlijke warme materialen, zoals eik, blauwe hartsteen, marmer.

[04:00] Maar toch zorgen we voor een zeker contrast. Het mag ook niet saai worden. Denk daarbij aan de kleuren en de combinaties van materialen. Als je eik gaat combineren met natuursteen, moeten we zorgen dat we nooit dezelfde grijswaard hebben.

[04:15] Anders gaat het schetteren. In je ogen krijg je echt geen mooi beeld.

Patrick

[04:20] Dus met architectenbureau Frank Ruwe uit Oudenaar, de Oost-Vlaanderen, waar jullie gevestigd zijn, koppelen jullie eigenlijk ook wel de architectuur aan

Frank Gruwez

[04:27] binnenhuisinrichtingen? Het gaat samen hè? Absoluut, daar geven we zeker advies in.

Patrick

[04:31] Daar help ik ook bij de keuze. Ja, soms ook realiseren van A tot Z, of over het algemeen zelfs, waardoor de klant geen zorgen heeft.

Frank Gruwez

[04:39] Absoluut, we organiseren van A tot Z heel het bouwproces, van opname van het bouwprogramma tot voorlopige oplevering. Ook uitwerken van de tuin,

Patrick

[04:50] poolhouse, zwembad is gevallend? Ja, dus je hebt, als je een

Frank Gruwez

[04:55] omgevingsaanvraag doet tegenwoordig, moet je ook de verhardingen tekenen en die worden in overleg met de klant helemaal netjes uitgetekend. We geven ook vorm aan de tuin, waar zijn de open plaatsen,

[05:08] waar zijn de gesloten plaatsen, waar heb je lage beplanting, waar heb je bomen, zonder daarbij te veel kennis te hebben van het type van struiken, het type van bomen. Dat gaan we in samenwerking met een tuinarchitect bepalen.

[05:22] Maar de vormgeving buiten hoort eigenlijk ook bij het project.

Patrick

[05:26] Met als resultaat het totaalplaatje klopt.

Frank Gruwez

[05:29] Ja, dat is de bedoeling. Vanuit wat zit moet het kloppen.

Patrick

[05:34] Ik stel dan voor, Frank, dat we virtuele zeventjes een aantal projecten bezoeken. En aan de hand van dat virtuele bezoek kunnen we de luisteraar toch nog wat wijzer maken. Ik denk dan aan dat fameuze project waar je toch klassiek en straks zeer,

[05:49] zeer hebt kunnen verweven, waar je die openheid hebt binnen met staal en glas en dan ook die aanbouw aan de keuken en dan die ruimte met die nok waar je dat poelbillard hebt dat verleidelijk oogt om een spelletje te spelen. Vertel eens eventjes hoe dat project in

Frank Gruwez

[06:10] zijn werk is gegaan. Dat project is eigenlijk een grote woning voor een aannemer die ook zijn burele heeft ondergebracht in hetzelfde complex. De scheiding tussen de twee gebeurt eigenlijk

[06:24] door tussenruimtes die ook wel een functie hebben, berging, douche, wc, waardoor dat de twee echt van

Patrick

[06:31] mekaar kunnen gescheiden worden. En de life-work balance is dan eigenlijk optimaal? Ja,

Frank Gruwez

[06:34] dus eigenlijk het privé gedeelte geeft uit op een binnenkoer met een buiten zwembad, terwijl dat de voorkant dan eigenlijk de toegang geeft tot zowel privé als burele. Burelen zijn

[06:47] totaal gescheiden van het private gedeelte. Sober binnen huisinrichting maar heel stemmig. Ja, dat is door toepassing van die warme materialen, maar toch in een onderhoudsvriendelijke vorm, in een aangename

Patrick

[07:02] eigentijdse vormgeving. Aanbouwen aan de keuken vind ik super, eigenlijk. Dat is onbetaalbaar. Dat is echt iets voor als je in België van die dagen hebt, four seasons in one day, dan komt

Frank Gruwez

[07:11] dat echt helemaal goed van pas. Het is eigenlijk een alternatief voor een typische Vlaamse veranda, maar toch veel beter geïntegreerd in die architectuur. Het dak van de keuken heb ik doorgetrokken en daar heb ik een overdekterras van gemaakt,

[07:28] met toch de mogelijkheid om die met heel fijne stalen ramen te gaan dichten. In de tussenseizoenen creëer ik daar een echt warme, aangename ruimte die toch niet te warm wordt in de zomer, want je

Patrick

[07:46] kunt die dan openzetten volledig. Wat waren de uitdagingen bij het ontwerp en bij de realisatie op de werf? Als je zo terugdenkt aan dat project, wat waren zo’n beetje de dingen die overhandigd moesten worden?

Frank Gruwez

[07:59] Je vertrekt altijd van een bouwprogramma. In dit geval stond er een oude villa op die geen waarde meer had, met een kelder. Dat houdt toch een aantal technische aspecten in, die je moet respecteren.

[08:12] Afbraak, maar ook de kelder moet op een bepaalde manier gevouwd worden, zodat we ons algemene funderingsplaat erover kunnen leggen. Dat zijn een aantal dingen waar ik moest rekening mee houden technisch gezien. Het ontwerp moet zich ook perfect integreren want achteraan lag de grote hangar van de aannemer met

[08:31] een aparte toegang wat eigenlijk heel weinig opvallend is als je binnenkomt en op de voortuin komt als toegang tot zowel de villa als de burele. Wat mij ook opvalt is, jullie werken met de modernste tools

Patrick

[08:45] en jullie zijn helemaal mee met de nieuwste technologie qua ontwerp en qua realisatie, maar aan de basis is er toch altijd het ontwerp van de artiest-architect Frank Vuwe. Je tekent alles nog eigenhandig, ja zoals een echte kunstenaar, die kriebels in het bloed, dat

Frank Gruwez

[09:02] tekenen, is dat van kleins af zo? Hoe is dat gekomen? Dat is van kleins af. Ik weet dat als ik acht jaar was, ik een kader tekende, die opgang in onze leefruimte. Mijn vader was toevallig aan het slapen en hij werd wakker. Hij geloofde niet dat ik het getekend en geschilderd had.

[09:19] Het zat in mij, dus ik tekende, als ik maar een stuk behangpapier had, ik ging erop tekenen en schilderen.

Patrick

[09:25] Je was wel een beetje autodetect, blijkbaar, als kind dan.

Frank Gruwez

[09:28] Ja, absoluut. Ik was naar een tekenacademie geweest, maar ik vond het oer saai, want we moesten met wasko en met vervelende toestanden voor mij. Dus ik had liever dat ik het zelf deed.

Patrick

[09:39] Zijn er ook wel eens klanten die dan die tekening ingekleurd in de hal hangen?

Frank Gruwez

[09:43] Ja, absoluut. Prachtig hé?

Patrick

[09:45] Ja, zeker. Dat is mooi om zo dan binnen te komen hé?

Frank Gruwez

[09:49] Maar niet alleen de artistieke kant, maar ook de huidige technologische kant, is heel belangrijk. Woning moet duurzaam worden tegenwoordig, dus daar houden we absoluut

[10:02] rekening mee. Waarin manifesteert zich dat? Dat is de toepassing van superisolatie. Probeer het compact te bouwen, niet te langwerpig. Eerder compacte volumes creëren. Dus je hebt

[10:19] de superisolatie, maar je hebt ook de luchtdichtheid van de woning. Als je gaat ventileren met ventilatiesysteem D, ga je eigenlijk de lucht binnenin continu verversen, maar toch moet je zorgen voor

[10:35] een hermetisch gesloten woning. Voor de rest moet je je voorstellen in de winter krijg je koude wind en je woning zou vol spleten en kieren zitten. Dan gaat eigenlijk de warmte weggeblazen worden

[10:46] uit de woning. Dus dat verhinderen door een luchtdichte woning te bouwen, maar toch met de ventilatiesysteem en warmterecuperatie, waarbij dan meer dan 90% van de warmte wordt gerecuperd door een warmtewisselaar. Zo heb je zeker ook gewerkt bij die manuaren die ik nu in

Patrick

[11:03] gedachten heb. Overal passen we dat toe. Een manoir waar je de charme hebt van wel eer, maar waar je dus die moderne toepassingen hebt. Ja, ik zet hem ook in toepassing van het

Frank Gruwez

[11:12] verwarming systeem, warmtepamp, in plaats van een chauffageketel, zorgt voor minder energieverbruik. Daarom dat je met direct elektrische verwarming 1000 watt warmte

[11:24] creëert met 1000 watt verbruik, ga je bij een warmtepomp 4 tot 5 keer meer opbrengst hebben dan energie die je verbruikt.

Patrick

[11:36] Die manoir is echt een complete makeover, home makeover, het is een metamorfose dag-en-nacht verschil. Je hebt die charme van wel eer, maar het comfort echt van vandaag, het is prachtig hoe jullie dat gerealiseerd hebben. Zo’n manoir, ja, dat terug helemaal tot leven brengen, maar dan vandaag,

[11:56] de schwung van vandaag geven, wat zijn de hindernissen, wat zijn de valkuilen,

Frank Gruwez

[12:01] wat zijn de uitdagingen daar dan? Zo’n manoir, daar is heel belangrijk dat je bepaalde symmetrie gaat toepassen, verhoudingen van de ramen, volume dat eigenlijk opgemetst wordt moet ook passen bij het bouwprogramma

[12:16] natuurlijk. Iemand die een heel groot bouwprogramma heeft op het gelijkvloer maar heel weinig vraagt op de verdieping wordt het moeilijk om man waar toe te passen. Dus dan moet je ofwel met de lift gaan werken ofwel een andere bouwstijl gaan aanraden. Wat is het mooiste compliment dat klanten jou dan geven als ze nadien op het

Patrick

[12:34] einde van de rit zo tevreden zijn over het resultaat? Wat is het mooiste dat ze kunnen

Frank Gruwez

[12:39] zeggen eigenlijk? Dat ze compleet tevreden zijn over onze opvolging, over het ontwerp, over het bureau dat ik heb, de begeleiding tijdens de werken. Dat ze een vraag hebben dat ze altijd overal terecht

[12:51] kunnen bij ons. Dat ze geen dagen moeten wachten op een antwoord. Zo komt een gedroomd project wordt uiteindelijk een droomproject in de realiteit. Ja, dat is de bedoeling. Tevreden klanten creëren van A tot Z. Ja, klopt. Ik loop

Patrick

[13:09] graag ook nog eens eventjes virtueel dan langs een volgend project, dat is een typische tsch, waar toch opvalt hoe binnen en buiten in elkaar opgaan, zowel beneden maar ook bij de balkons

[13:20] boven. Binnen en buiten gebeuren, helemaal versmolten. En dan die link naar de tuin, poolhouse, zwembad. Ook weer een totaalplaatje dat volledig klopt. Vertel daar eens iets meer over.

Frank Gruwez

[13:34] Daar zaten we eigenlijk met een bestaande toestand van een oude villa. Op een mooi bouwterrein, Belgem, bij Kortrijk. Wat het Sint-Martin-Slatum is van Gent. In de omgeving van Kortrijk. Een oude villa van, ja, je kunt zeggen oud, van 1983, maar toch heel moeilijk om nog te renoveren.

[14:05] Ook onmogelijk om het bouwprogramma van die klant eigenlijk te gaan verwezenlijken zonder meer dan de helft af te breken van dat gebouw. Wat dat eigenlijk ook nog weinig waarde had. De spouwmuur van 30 zonder isolatie in de spouw, te dun om nog goed te gaan isoleren. Dus eigenlijk hebben we beslist om het oude gebouw volledig af te breken en te starten van een volledig nieuw project voortgaand op het bouwprogramma van de opdrachtgever. Toch heb je het gevoel dat het er langs staat, dat het echt in je bed ligt in het landschap. Ja, dat was door die landelijke architectuur, recuperatie baksteen, recuperatie pannen, toepassing van grijs

[14:42] gloogtafromozia ook in de gevel. Het zorgt voor een heel warme omgeving in de tuin en als toegang

Patrick

[14:50] tot de woning van op straat. Ook een interieur dat aangenaam binnenkomt als ik het zo mag verwoorden, heel stemmig, heel gezellig. Welke materialen ook weer die we daar gebruiken dan? Ja,

Frank Gruwez

[15:01] daar is het ook weer combinatie van eik met marmer, met natuursteen. Stalen deuren natuurlijk, die extra touch geven, die dat contrast geven in het interieur, die het niet te saai gaan maken.

Patrick

[15:14] En alle ruimte passen als een puzzel. Je hebt openheid, maar toch ook knushoekjes. Het is toch ook een interieur dat je omarmt, dat je koestert.

Frank Gruwez

[15:23] Dat begint met schetsen van het gelijkvloer, de verdieping, in combinatie met de gesprekken dat we voeren met de klant natuurlijk. Die moet zich goed voelen in het interieur en dat begint met de eerste schetsen.

[15:38] Worden vaak ook aangepast, is nooit helemaal goed van in het begin, maar geven wel een aanzet die vaak goed gesmaakt wordt met enkele aanpassingen. Binnen en buiten is het baden in luxe, maar ik hoop

Patrick

[15:51] toch ook met een knip, met dus een vinger op de knip zoals ze zeggen, dat de energiefactuur qua geld door de beugel kan. Daar zullen jullie toch ook wel weer op gelet hebben, dat we daar gaan naar een zo min

[16:02] mogelijke CO2 uitstoot, verminderde energieverbruik voor de natuur, voor de portemonnee.

Frank Gruwez

[16:08] Zo hoort het. Ja absoluut, daar denk ik aan de dubbel garage die uitsteekt en die eigenlijk niet hoort tot het beschermd volume. Tussen de garage en de woning creëren we dan een dubbele muur met

[16:21] dikke isolatie, zodat het hoofdvolume compacter blijft, super geïsoleerd is ook, geventileerd met ventilaties TMD, toepassing van warmtepamp. Als we in die landelijke architectuur zonnepanelen

[16:35] gaan toepassen, proberen we die achter een haag in de tuin te leggen. Afstand speelt dan minder een rol voor de duurzaamheid. Dus eigenlijk deze facturen bepalen echt dat we een energiezuinige woning hebben die duurzaam is.

Patrick

[16:51] Het is genieten zonder je blauw te betalen.

Frank Gruwez

[16:55] Oké.

Patrick

[16:57] Een laatste project. Prachtig die gevel, hoe je riet en kalij combineert. En dat toch ook weer in combinatie met strak zwart buitenschijnwerk. Ik noem het een knuffelhuis. Het heeft ook van die grote oversteken privacy is helemaal

[17:12] beschermd voor de mensen ja een huis met het is echt een visitekaart je de uitstraling is

Frank Gruwez

[17:18] fenomenaal ik denk dan aan het project en die ja klopt maar de eigenlijk voor 70% voor wat hij ziet van aan de buitenkant is het dak dat bestaat ja leden uit riet ja en dan die overst, machtig. Riet met grote oversteken die dan schaduw geven eigenlijk op een minder

[17:36] belangrijke glaspartij die eigenlijk wegvalt in die klassieke architectuur bedekt met riet. Dus eigenlijk, u zegt dat je krijgt 70% riet en de rest is hoofdzakelijk schaduw door de grote

[17:49] oversteken. Waardoor we eigenlijk minimalistisch kunnen werken op het gelijkvloers met grote glaspartijen. Want dat was ook de wens van de klant. Hier is dicht te huiskomen, als ik dat zie, denk ik hier is het dicht. Ja, riet heeft speciale eigenschappen waar je mee moet rekening houden. Het is een dik pakket van

[18:07] 30 centimeter waardoor hij automatisch al grot oversteken krijgt. Ook dakkapellen zijn heel

Patrick

[18:14] specifiek van vorm als je met riet gaat werken. Zo’n huis vraagt dat nu enig onderhoud naar dat riet toe of naar andere materialen of kunnen we echt zeggen dat het is toch wel

Frank Gruwez

[18:25] een aantal de eeuwigheid als er een aardeel je moet het na 25 jaar vervangen dus mensen die daarvoor kiezen we hebben nog het budget ervoor weten dat ze naar 25 jaar een dak moeten vernieuwen

Patrick

[18:38] nu we zijn thuis onze badkamer ook kan vernieuwen na 25 jaar denk dat veel dingen na 25 jaar wel een

Frank Gruwez

[18:43] beetje uitgeleefd zijn dus dat is normaal en nu drieiedereen vindt dat zo leuk, dat ze moeten een dak vernieuwen na 25 jaar, dan moet je wel rekening mee houden aan riet. Maar het knuffelaspect, het romantische trekt vaak zodanig aan dat mensen het er voor over

Patrick

[19:01] hebben. Echt een knuffelhuis is dat geworden, zo noem ik het graag.

Frank Gruwez

[19:05] Wat we er ook gedaan hebben is een onderdak dat brandwerend is. Als ooit de bliksem inslaat, gaat niet heel het gebouw afbranden. Het is tijd tot de brandweer aankomt

Patrick

[19:17] en toch is de binnenkant beschermd. Oké, super. Ik denk Frank dat we mogen stellen dat de manier van samenwerken met de klant, met de bouwheer, dat het toch wel uniek is bij jullie. Kun je dan

Frank Gruwez

[19:31] eens eventjes van A tot Z beschrijven hoe dat juist gaat? Wel, ooit ben ik als jong architect begonnen had ik eigen klanten die niet tevreden waren. Ik was alleen als architect, vaak niet bereikbaar, ik maakte schetsen, kon niet op tijd naar de werf.

[19:48] Dan heb ik gezegd, ik ga mij beter organiseren, zorgen dat ik enkel nog tevreden klanten heb. Waar begint dat mee? Met de opname van een volledig bouwprogramma, luisteren naar je klant, wat hij echt nodig heeft.

[20:01] Maar ook binnen het budget een voorstel kunnen doen. De klant heeft, ook al heeft hij een budget van 2 miljoen heeft altijd een bepaald budget. En sommige klanten hebben meer wensen dan hun budget groot is, andere hebben zelfs minder

[20:17] wensen dat budget groot is. Belangrijk is voor mij eerst een bouwprogramma opnemen, een correcte raming maken. En die ramingen die ik maak zijn altijd heel nauwkeurig. Op een paar procenten kan ik eigenlijk al bij het voorontwerp zeggen wat gaat

[20:32] die woning kosten met deze toegepaste materialen en met die mate van afwerking. Hoe gebeurt dat door een basislastenboek die ik per stijl heb opgebouwd, waarvan ik weet dat evolutie met de

[20:46] tijd ook gaat mee met de tijd. Wat kost die bouwstijl met een basislastenboek per vierkante meter gelijkvloersverdieping, overbouwd, niet overbouwd. Het is een ingewikkeld concept eigenlijk, maar een empirisch systeem dat toelaat om op basis van het voorontwerp heel correcte ramingen te maken.

[21:04] Daarbij hebben we dan zeker 30, 40 bepaalde extras die eraan toegevoegd worden. Wat is het budget voor de keuken, voor de haard, voor de dressingkasten, schilderwerken, al dan niet, is het tuin erbij of niet.

[21:17] Dus al die vragen worden gesteld, worden begroot. En dan gaan we eigenlijk een definitief architectuurcontract maken, waar dat de omgevingsaanvraag gedaan wordt, het lastenboek wordt geschreven, een uitvoeringsdossier wordt gemaakt met een meetstat, die gaan we versturen naar diverse

[21:35] aannemers, enkel goede aannemers, voor de metsenwerken een stuk of vier, voor de dakconstructie een stuk of drie, allemaal goede aannemers die ons kennen, die ooit voor ons gewerkt hebben, maar nooit één prijs, dan weet je dat die te duur gaat zijn.

Patrick

[21:49] Dus communicatie is wel zeer belangrijk naar de klant toe, maar ook naar de onderaannemers.

Frank Gruwez

[21:53] Coördinatie en communicatie zijn sleutelwoorden. Absoluut. Dus bij de ontvangst van die diverse offertes gaan we ook een definitieve raming maken met de exacte prijs van de verschillende aannemers.

[22:07] Dat bewijzen we eigenlijk, dat de raming bij het voorontwerp. Dat is geruststellend want iemand die bouwt die zegt ja maar je hoort zo vaak architecten, er komt nog 300.000 bij achteraf of zoveel procent dat bestaat

[22:19] niet bij ons. Dus je gaat eigenlijk voordat je start met te werken bij ons, voordat aannemers gecontracteerd worden, heb je bij ons een overzicht van alle kosten met specifieke aannemers

[22:31] die we uitgekozen hebben uit offertes zodanig dat iedereen echt op 2 euro mag slapen. Als ze beginnen met te werken weten ze wat dat gaat kosten. Dan maken we ook de aannemingscontracten. Heel belangrijk om geen tijdverspilling te hebben.

[22:46] Met boeteklausules. Ook met zoveel mogelijk vaste prijzen. En een goede opvolging tijdens het werken uiteraard. Goede communicatie met de aannemers en met de klant.

Patrick

[22:56] Jullie zeggen altijd waar het op staat, jullie verkopen geen broodje aapverhalen dat zorgt er ook voor dat praktisch alle klanten bij ons heel tevreden ja dan geloof ik dat heb ik ook al horen zeggen het is ook zo jullie gaan dan echt tot het uiterste

[23:12] tot de tot op aan het eindpunt van a tot z is u mag je letterlijk nemen en alles wordt opgevolgd

Frank Gruwez

[23:18] tot als dat stafgrond is ja voilà met heel gedetailleerde werk verslagen wat dat elke aannemer of zonder lukken gesproken wordt op eventuele tekortkomingen, verbeteringen,

[23:29] aanpassingen. Alles wordt genummerd en is het aangepast, valt het nummertje weg. Dus een heel gedetailleerde verslag waar ook de klant iets aan heeft. Eigenlijk is architect zijn in jullie geval

Patrick

[23:43] deze dagen een complex iets waar je toch heel veel aandacht en focus moet hebben en waar je dus ook gaat naar een ontzorgende service waardoor de klant zich geen zorgen moet maken.

Frank Gruwez

[23:53] Voila, het is een complex gegeven. Je kunt het niet meer als zelfstandig architect alleen. Als je het echt goed wil doen, moet je een team hebben met specialisten.

Patrick

[24:03] Uit hoeveel mensen bestaat jouw team en welke specialisten zijn dat allemaal?

Frank Gruwez

[24:07] Het zijn tekenaars, architecten, die in een smerig gespecialiseerde opvolging op de werf een keer maken van een constructiedetail dat kan aangevuld worden op de werf. Ja. Maak omgevingsaanvragen, ook heel belangrijk. Twee mensen die zich bezighouden met

[24:24] omgevingsaanvragen. Lastboeken opstellen, meetstaten maken. Een externe landmeter die de bouwterreinen gaat opmeten, die ook in staat voor het uitzetten van het gebouw.

[24:37] Dat zijn allemaal specialiteiten.

Patrick

[24:39] Wat staat er nogal op stapel voor architectenbureau

Frank Gruwez

[24:43] Frank Gruwe dit jaar? Ik denk aan drie villas waar we mee bezig zijn met binnenzwambaden. Dat zijn al serieuze projecten met hogere budgetten. Ook kleinere woningen. Dus als iemand bij ons komt,

[24:57] we nemen het bouwprogramma op, kijken naar het budget. Als dat past, dan gaan we dat uitvoeren. Ook al is dat maar 400.000 of 500.000 euro. Dus we maken daar geen onderscheid in.

[25:10] Alleen moet het bouwprogramma en budget kunnen samengaan.

Patrick

[25:15] Wie graag een Frank Rue villa heeft met de charme waar je voor bekend of onbekend staat, is altijd welkom.

Frank Gruwez

[25:22] Absoluut. We kijken altijd eerst met de gratis eerste gesprek naar de haalbaarheid van het project. Bij een budget is dat altijd belangrijk.

Patrick

[25:32] Bedankt architect Frank Rue omier vandaag onze gasten zijn in de studio’s teweerd van de laurs media groep ik bedank u lieve luisteraar om op ons af te stemmen dames en heren bedankt voor uw aandacht ik hoor jullie graag binnenkort retour voor een

[25:46] volgende aflevering van jawel archie kom de podcast groetjes en tot gauw

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten