Aantrekkelijke en functionele werkplekken moeten mensen verleiden om naar kantoor te komen
Het kantoorlandschap maakte een enorme evolutie door. Plots was thuiswerk geen uitzondering meer. Werkplekken bleven leeg en kantoren moesten zich aanpassen aan een nieuwe manier van werken. Kinnarps surft mee op die golf en denkt samen met de klant na over futureproof oplossingen. Flexibiliteit en duurzaamheid vormen de sleutelwoorden om de open landschapskantoren opnieuw aantrekkelijk en functioneel te maken met werkplekken die uitnodigen tot sociaal contact maar evengoed de concentratie verhogen.
Het Zweedse bedrijf Kinnarps is sinds 1993 actief in België en creëert interieuroplossingen voor kantoren, scholen en zorgomgevingen. Onder de vleugels van de Kinnarps Groep huizen verschillende handelsmerken: Kinnarps, de designmerken Skandiform en Materia, het Duitse Drabert en het high-end directiemerk MartinStoll.

“We zijn zelf producent van ons meubilair maar verkopen meer dan meubilair. Onze meerwaarde ligt in de focus op ergonomie, op design. We dragen duurzaamheid hoog in het vaandel dankzij een duurzaam productieproces en producten met een lange levensduur”, stelt Katrijn Vekens.
Als Scandinavisch bedrijf is Kinnarps op het vlak van duurzaamheid de kinderschoenen al lang ontgroeid. Zo is 98 procent van het hout FSC-gecertificeerd. Het restafval wordt samengeperst tot houtpellets waarmee de fabriek en enkele huizen rondom worden verwarmd. Restmateriaal van stoffen wordt verwerkt tot leuke gadgets. Kleinere resten stof krijgen een tweede leven onder de vorm van akoestische wanden. Ook aan duurzaam transport is gedacht. Vrachtwagens rijden op biodiesel. Meubels worden verpakt in dekens en ingenieus gestapeld. De producten bestaan uit verschillende onderdelen of wisselstukken. Zo kunnen werkplekken eenvoudig omgevormd of aangepast worden. “Die flexibiliteit vinden we heel belangrijk want je weet nooit hoe een bedrijf in de toekomst zal evolueren.’

Samen met de klant denkt Kinnarps na over de inrichting die het bedrijf – ook in de toekomst – als gegoten zit. “We kijken niet alleen naar de situatie vandaag. Door doelgerichte vragen te stellen, waken we erover dat de inrichting mee kan groeien met het bedrijf. Hiervoor hebben we de analysetool ‘Next Office’ ontwikkeld. Waar heeft het bedrijf nood aan? In een ideale wereld, op welke locatie zou je dan een bepaalde taak willen uitvoeren? Of hoe ziet de ideale vergaderruimte eruit? Aan de hand van een uitgebreide vragenlijst worden de behoeftes in kaart gebracht zoals zones waar nood is aan een lage concentratie en zones met een gemiddelde of hoge focus. De open landschapskantoren zijn er nog steeds maar vragen een andere manier van inrichten. We zien meer en meer ‘room in room’ opstellingen, geclusterde werkplekken, akoestische wanden die de ruimte opdelen zodat ertussen ‘cosy’ hoekjes en vergaderruimtes kunnen ontstaan. Wij geloven dat de toekomst zit in hybride werken, in een kantooromgeving die daarvoor geschikt en voorzien is van de nodige technologieën en digitale tools.”
Fujirebio is een multinational, actief in de biotechnologische sector. Het bedrijf is in volle expansie en hun medewerkers spelen een cruciale rol. Kinnarps maakte hun kantoor futureproof in verschillende fases. Eerst kwam de cafetaria aan de beurt die een multifunctionele ruimte moest worden met een bepaalde gezelligheid en huiselijkheid. Claustra’s en plantenbakken verdelen de ruimte in verschillende zones met onder meer een gezellige zithoek, een vergaderruimte en een lange tafel die uitnodigt voor tal van opties.