Jansen Energy Solutions heeft deze week haar 3.000ste laadpaal geplaatst. Daarmee bevestigt het haar positie als één van de meest ervaren spelers op de markt van elektrische laadinfrastructuur. “Waar we vroeger vooral thuisladers plaatsten, merken we nu een stijgende vraag naar slimme bedrijfsoplossingen. En dat zal in de toekomst alleen nog maar toenemen”, opent Johan Maris, COO van Jansen Energy Solutions.
Jansen Energy Solutions werd opgericht in 1987 door Johan Maris. Sinds 2022 maakt het deel uit van Group Jansen. “Wij zijn begonnen in de elektrotechniek en dat is nog altijd onze corebusiness. Maar we specialiseren ons daarnaast in niches zoals beveiliging, toegangsautomatisering, relighting en laadpalen. Acht jaar geleden installeerden we onze eerste laadpaal. Deze week sloten we nummer 3.000 aan bij Voka – KvK Limburg in Hasselt. Dat is er dus iets meer dan 1 per dag”, telt Johan Maris uit.
De markt van laadpalen evolueert snel. Waar enkele jaren geleden nog 90% van de laadbeurten thuis plaatsvond, zitten we nu op 60%. “En we verwachten dat dit de komende jaren alleen nog maar gaat minderen”, legt Johan uit. “Vroeger kregen medewerkers een elektrische wagen en een thuislaadpaal. De laadkosten werden terugbetaald. Dat systeem is niet alleen complex, wat bijvoorbeeld als de medewerker opstapt, maar ook kostelijk. Zeker met de piekbelastingen. We krijgen nu vooral aanvragen van bedrijven die laadpalen willen combineren met zonnepanelen, batterijen en een slimme sturing. Je spreekt dan over een Energy Management System dat automatisch de voordeligste keuzes maakt. Wanneer zelf energie gebruiken, wanneer terugleveren aan het net, wanneer opslaan in batterijen, … het is een investering die zichzelf terugverdient.”
Volgende week zijn de techniekers van Jansen Energy Solutions aan de slag om 80 laadpalen te plaatsen in het prestigieuze woonproject Louise Marie in Antwerpen. Maar deze week werd bij Voka – Kamer van Koophandel Limburg in Hasselt de 3.000ste laadpaal geïnstalleerd. “Een knap project waarbij we 40 laadpunten hebben voorzien inclusief de mogelijkheid om dit aantal later nog te verdubbelen. De stroom voor de laadpalen wordt voor het grootste deel opgewerkt door de aanwezige zonnepanelen”, vertelt Johan.
De vraag naar laadoplossingen blijft dus stijgen. Niet gek als je weet dat er in 2024 alleen al 100.000 elektrische wagens bijkwamen. En tegen 2030 nood is aan 200.000 extra laadpunten. Maar hoe vind je je weg in het kluwen van al die aanbieders? “Elke situatie is anders en vergt dus maatwerk. We vertrekken daarom steeds vanuit onze diepgaande elektrische kennis. Het verzwaren van de elektriciteit? Het plaatsen van een hoogspanningscabine? Snelladers? We doen het allemaal. En we werken merkonafhankelijk. Zo kunnen we altijd de meest geschikte oplossing kiezen voor de specifieke behoeften van onze klanten”, legt Johan uit. “En plaatsen doen we binnen de 10 werkdagen. Heel wat troeven dus die mij overtuigen dat we snel richting 10.000 laadpalen gaan”, besluit Johan ambitieus.
Neem dan rechtstreeks contact op met Group Jansen.