Architectuur kan een kunstvorm zijn en dat zien we hier in de praktijk. Bouwprojecten zuiver op de graat, die tot de verbeelding spreken. Als een statement van de artiest.
Onder icoon.be architecten biedt Frederik De Smet al meer dan twintig jaar een antwoord voor al wie bouwdromen koestert. Het is een eenmansarchitectenbureau en dat heeft zo zijn voordelen. “Ik begeleid de klant persoonlijk van het eerste idee tot de verhuis. Nooit werk ik aan meer dan dertig projecten tegelijk. Meer lukt me niet, alleen, en ik weiger assistentie”, verklaart Frederik.
Frederik opereert met icoon.be architecten vanuit Brasschaat. De naam van zijn kantoor heeft hij niet gestolen. “Met een passie voor hedendaagse architectuur ontwerp ik strakke sculpturen die uiteindelijk in het oog springende iconen worden in het landschap. Licht en ruimte staan centraal en de grenzen tussen binnen en buiten laat ik steeds vervagen. Het resultaat is een vormelijk verhaal dat de wensen van de opdrachtgever zowel in interieur als exterieur weerspiegelt.”
In 2004 studeerde Frederik De Smet summa cum laude af en liep hij stage bij de befaamde architect Jo Crepain. “Tussendoor was ik al onder eigen naam met mijn eerste projecten in de weer. Voor een loft in Hemiksem heb ik destijds heel wat media-aandacht gekregen en daarna vonden andere opdrachtgevers hun weg naar mij.” Opvallend: je zag niet dat het een renovatie was! “En zo ben ik in de nieuwbouwvillamarkt beland. Bouwdromers blijven tot op vandaag mijn hoofdpubliek, al doe ik nog steeds renovaties.” Frederik is een solist, maar heeft wel een rist vakkundige teamspelers aan boord voor zijn realisaties op het terrein, en zit als architect gefocust aan het stuur. Dan denken we aan Thierry Minne van bouwbedrijf Bowbow.
Met dit project was de eigenaar niet aan zijn proefstuk toe, hij had recent al tweemaal gebouwd en wou van zijn derde woning een vakantiewoning maken. “Om het industriële beton beter op zijn omgeving te enten, hebben we een groot deel van de verharding in traditionele dallen uitgevoerd maar dan 45 graden gedraaid. Zo loopt het beton door in het groen en vice versa,” legt De Smet uit. Ideaal ook voor de natuur omdat het water deels kan passeren. De zwartglazen gevelafwerking wordt wel eens gebruikt als spiegel om een laatste touch aan een kapsel te geven, maar biedt vooral een enig uitzicht op de weilanden. “Privacy gegarandeerd en inkijk is zelfs ’s nachts onmogelijk.”
En of een moderne villa ook gezellig kan zijn. De Smet: “Dat hebben we hier bereikt door ultra strakke lijnen te combineren met zuiderse materialen zoals breuksteen, hout en warm getinte vloeren. Binnen hebben we de ruimtes die naadloos in elkaar overvloeien en krijg je het gevoel in de tuin te leven.” Een geslaagde ideeënuitwisseling tussen opdrachtgevers en architect werpt zijn vruchten af. Idem dito voor de woning van Tom en Katleen. Let op de gedurfde dualiteit. “Het zwarte gevelmateriaal refereert totaal niet naar de eerder gerealiseerde huizen in de straat. Maar doordat het in hoogglans is uitgevoerd en de omgeving weerspiegelt, verzacht het contrast wat.”
Frederik maakt met icoon.be architecten bewust geen tamtam. Kersverse bewoners krijgen vaak briefjes in de bus om de huisontwerper te achterhalen. Mensen vinden het fijn, die zoektocht naar hun gedroomde architect. “Ik laat me zo min mogelijk beïnvloeden. Dat is zo gegroeid tijdens mijn opleiding. Gaandeweg leerde ik door de feedback van de leerkrachten wat zoal in de smaak valt. Uiteraard ging dat dan gepaard met een langzame start zoals bij een dieselwagen.” Dat maakt dat Frederiks ontwerpen doorleefd zijn en uiteenlopend ogen, maar in hun detaillering dragen ze wel eenzelfde essentie. Dat kenmerkt de Frederik De Smet signatuur.
Deze architectuur hoort onder de noemer ‘toegepaste kunst’ met een tijdloze uitstraling. Door zijn manier van werken is Frederiks werk minder onderhevig aan modetrends. “Ik probeer enkel woningen te creëren die ik zelf mooi vind. Gelukkig mag ik zeggen dat mijn opdrachtgevers mij daarbij blind vertrouwen, en zo is het bijzonder prettig samenwerken.”